Over Give a Day

Missie Give a Day

Give a Day verbindt burgers, scholen, non-profits, gemeentes en bedrijven, en geeft hen de tools én de goesting om samen maatschappelijke uitdagingen aan te gaan via vrijwillige inzet. Onze 9-koppige crew gelooft dat de totaalimpact duurzamer, groter en positiever is, wanneer we deze verschillende actoren kunnen laten samenwerken.

Vrijwillige inzet maakt een verschil voor de samenleving, maar is ook waardevol voor jezelf. Je leert nieuwe vrienden kennen, zet je ervaring in, schaaft vaardigheden bij, maakt plezier, experimenteert, beslist mee, versterkt de buurt, kijkt mee achter de schermen, helpt anderen, vindt een doel én je plek... Veel meer dan een praktisch platform zijn we dus ook een sterke community van changemakers.

Onze missie willen we bereiken via

  • Gebruiksvriendelijke IT-tools
    • Het vrijwilligersmatchingsplatform
    • De zorgvrijwilligers backoffice
    • Gemeentelijke vrijwilligersplatformen
    • …
  • Participatieprojecten
    • Actieplannen voor bedrijven
    • Scholen en gemeentes om van passieve burgers actieve betrokken burgers te maken
    • …
  • Vorming en onderzoek
    • doorontwikkelen en verspreiden van de expertise over de nieuwste vormen van vrijwilligerswerk
    • de brede school en maatschappelijk verantwoord ondernemen(Corporate Sociale Responsability)
      in samenwerking met tal van kennisinstellingen.
    • …

Het Give a Day Team

  • Bart Wolput: Coördinator en community builder gemeentes
  • Filip Huysmans: IT lead
  • Dennis Geerts: IT lead
  • Tim Van Dam: IT infrastructuur
  • Michael Walthery: Designer
  • Elise Goos: Community builder non-profit
  • Goele Lousbergh: Community builder bedrijven
  • Nik Lippens: Community builder scholen
  • Lien De Ruyck: Community builder scholen en communicatie

Geschiedenis Give a Day

Het idee om een matchingsplatform op te zetten voor vrijwilligers en vrijwilligersprojecten is in v2015 ontstaan, toen de vluchtelingencrisis woedde in de tentenkampen van Calais. De grote solidariteitsstroom die toen op gang kwam bij de bevolking was hartverwarmend, maar liep niet altijd van een leien dakje. In het hele land kwamen mensen in beweging: ze zamelden spullen in, sorteerden en verpakten ze, vervoerden ze en zetten ter plaatse projecten op. Om deze vrijwillige inspanningen optimaal te kunnen laten verlopen, beslisten Koen en Bart een eerste matchingswebsite te bouwen.

Het idee rijpte verder. Want ook heel wat verenigingen, organisaties, goede doelen en NGO’s spraken hun grote nood aan vrijwilligers uit. In cocreatie met 50 non-profits en 100 vrijwilligers besloten we de ideale overkoepelende matchingswebsite uit te bouwen, waarop vrijwilligers en organisaties elkaar zouden kunnen vinden. Give a Day was geboren! Samen met de cocreatiegroep maakten we de eerste designs. Het bouwen zelf kostte handenvol geld, dus deden we in mei 2016 mee aan enkele wedstrijden – de Plezante premies van Q Music en Apps From Antwerp - die we wonnen. Jackpot!

Door de bijhorende media-aandacht, meldden zich al snel enkele gelijkgezinde vrijwilligers aan die ons kernteam wilden versterken. Michael werd onze designer van dienst in maart 2016. Hij maakte o.a. het winnend Apps From Antwerp filmpje, ingesproken door Frank Bomans uit Thuis. Koen moest noodgedwongen stoppen door tijdsgebrek, maar werd afgelost door Filip en Dennis: de IT-helden die de website doorontwikkelden, vaak tot een gat in de nacht. Ook Elise – de vrijwilligerscoördinator van één van de cocreerende organisaties - vervoegde ons team. Zij zette zich in voor de inhoudelijke ondersteuning van organisaties in modern vrijwilligerswerving- en beleid. Een maand later ontvingen we Goele met open armen. Zij wilde bedrijven en goede doelen elkaar laten versterken via positieve projecten. Niet via de oude caritasmethodes, wel door ze samen te laten werken met oog op een langdurende impact. In augustus vervoegde ook Nik het team. Een creatieve onderwijzer die via design thinking methodes en het burgerschapsconcept Goed Bezig studenten wilde omvormen tot social changemakers. De cirkel was toen zo goed als rond. Dit brede team stelde ons in staat om alle actoren samen te brengen en zo vrijwillige inzet te injecteren in het DNA van de Belg.

In oktober 2016 lanceerden we na hard zwoegen een eerste versie van het matchingsplatform www.giveaday.be. In 2017 werd het platform uitgebreid en verbeterd en vervolledigden Tim (IT) en Lien (communicatiestrateeg) het team. In maart namen we www.vrijwilligersjobs.be over, om het een jaar later te kunnen implementeren.

Intussen groeide de website van 5.000 jaarlijkse bezoekers naar 55.000 jaarlijkse bezoekers, van 120 organisaties naar 800 organisaties en van 50 vrijwilligers naar 1.300 vrijwilligers. In april 2017 werden de eerste lokale platformen van Give a Day gelanceerd in Neerpelt en Merelbeke. Het scholenproject rond burgerschap ‘Goed Bezig’ ging van start in de Waterbaan in Deurne in september van datzelfde jaar. Studenten gingen aan de slag via positieve burgerschapsprojecten begeleid door Give a Day en partners.
Ons eerste bedrijfsproject werd in oktober 2017 georganiseerd: de Impact Dag van Bol.com. Een klinkend succes, dat enorm enthousiast werd onthaald door de lagere school en het rusthuis in Boom. De werknemers van Bol.com leerden er digitale vaardigheden aan aan studenten en rusthuisbewoners. Voortekens van de grote nood aan verbinders voor een positieve impact.

Vandaag krijgt Give a Day steeds meer aanvragen van scholen, gemeentes en bedrijven om gezamenlijke projecten en teambuildings op te starten, met oog op een positieve impact op de samenleving. We kunnen de vragen aan onze vrijwilligers amper bijhouden en ook onze lokale vrijwilligersmatchingsplatformen slaan aan. Zowel Brugge, Antwerpen, Hasselt, Oostkamp, Merelbeke, Neerpelt als Schoten, worden gelanceerd in de eerste helft van 2018. Het begin van een grote golf, want we kijken intussen ook naar het buitenland. Ons doel? Via Give a Day over de hele wereld te kunnen vrijwilligen en er positieve projecten op te starten. Op naar een internationale beweging voor een internationale impact! Wij hebben er alvast goesting in!